El passat dia 21 de març es va presentar en públic un projecte molt important per la llengua catalana i la seva presència a internet. Diverses entitats per la promoció i defensa del català han creat l’Aliança per garantir la presència digital del català (APDC). En formen part l’Amical Wikimedia, Fundació .cat, Institut d’Estudis Catalans, Institut Ramon Llull, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Softcatalà i WICCAC.
La seva tasca principal serà la de monitoritzar, diagnosticar, proposar i representar els drets lingüístics de la societat civil catalanoparlant en l’àmbit digital.
L’aliança de la societat civil té per objectiu promoure la presència del català en els diversos àmbits del món digital.
El Govern de la Generalitat ha encomanat a l’Aliança la creació d’un dispositiu que quantifiqui la pèrdua actual de visibilitat del català en les cerques web durant els últims mesos, i serveixi per reclamar solucions a les empreses digitals, essent capaços de detectar incidències similars en el futur.
És la primera vegada que un grup d’entitats per la llengua s’uneixen per preservar i garantir la presència del català a Internet i que tingui en el món digital el lloc que li correspon per quantitat de parlants. En aquest sentit, la seva primera preocupació és l’actual pèrdua de rellevància en els resultats de cerca web en català.
Segons el periodista Albert Cuesta, un dels impulsors de la iniciativa, les dades que han rebut de la pèrdua de trànsit respecte abans de l’estiu oscil·la entre un 30 i un 90% en termes interanuals i que aquesta pèrdua de trànsit ha afavorit la versió en castellà.
Les deu entitats s’han ajuntat per a monitoritzar, diagnosticar, proposar i representar els drets lingüístics de la societat civil catalanoparlant en l’àmbit digital:
Acció Cultural del País Valencià, Amical Wikimedia Institut d’Estudis Catalans, Institut Ramon Llull, Òmnium Cultural, Obra Cultural Balear, Plataforma per la Llengua, Softcatalà, WICCAC, i la Fundació.cat actuant com a secretaria tècnica.
El primer punt de treball de l’Aliança és la creació d’un informe tècnic que analitzi objectivament el problema amb la presència del català en les cerques de Google.
La iniciativa arriba com un encàrrec del Govern de la Generalitat i basa els seus resultats en l’anàlisi de dades de trànsit de pàgines web bilingües o multilingües.
L’Aliança preveu comptar amb una versió preliminar d’aquest informe en qüestió de setmanes. Un cop es disposi del document final, l’organització es coordinarà amb l’executiu català per determinar de quina manera caldrà abordar la temàtica amb Google.
“La predisposició de Google és bona. Ha expressat una ferma voluntat de demostrar que no té cap problema amb la llengua catalana, i el que demana és informació tècnica per resoldre la situació”, segons Genís Roca, un altre dels impulsors.
De moment, amb les dades recaptades i analitzades fins ara, s’han confirmat dues realitats: que la pèrdua de trànsit en català respecte a la situació anterior a l’estiu de 2022 oscil·la entre el 30 i, en casos extrems, el 90%, i que l’idioma més beneficiat d’aquest fet és el castellà.
Des de comblue agència digital estem totalment identificats amb el posicionament de l’Aliança per la Presència Digital del Català (APDC) i amb els drets dels usuaris catalans a la xarxa.
Per aquest motiu, des de l’agència, tenim el català com idioma propi i en fem màxima difusió, tant internament com externament amb clients, partners, col•laboradors i administracions.
La nostra política és mantenir el català sempre com a primera opció. Pensem que no podem exigir a grans corporacions com Google respecte pel català i després nosaltres no el defensem i utilitzem cada dia, també en les relacions professionals i entre empreses.
OFICINA BARCELONA
C/ d'Espinoi, 8-10 local 1
08023 Barcelona
OFICINA VIC
C/ Camí de la Tolosa, 9, oficina 8 (Magnet Coworking)
08500 Vic
Newsletter
INFORMA’T de tot el que fem
PROGRAMA KIT DIGITAL COFINANCIADO POR LOS FONDOS NEXT GENERATION (EU) DEL MECANISMO DE RECUPERACIÓN Y RESILIENCIA.